Barakah Anak Sulung Perempuan

 
Barakah Anak Sulung Perempuan

LADUNI.ID, Jakarta – Keberkatan yang paling banyak bila anak itu ialah seorang perempuan. Anak perempuan itu mendapat banyak keberkatan daripada Allah سبحانه وتعالى, khususnya kalau anak pertamanya ialah perempuan.

Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda, diberkati oleh Allah سبحانه وتعالى yang anak pertamanya, anak sulungnya itu ialah perempuan.

Oleh karena itu, para Salafus Sholehin رضي الله عنهم وأرضاهم, kalau mereka sudah menikah, mereka memohon kepada Allah سبحانه وتعالى, “Yaa Allah berikanlah anakku yang pertama perempuan. Kenapa para Salafus Solehin doa macam itu? Kerana anak itu mendapat doa khusus dari Rasulullah صلى الله عليه وسلم .

Sebab, orang jahil dulu, jika anak sulungnya perempuan mereka sedih bahkan ada yang lari dari kampungnya kerana takut dihina. Tapi Allah سبحانه وتعالى akan memuliakan apa yang mereka hina.

Bayi ini takkan keluar dari perut ibunya melainkan dengan Izin Allah. Bila lahir saja anak lelaki, Allah سبحانه وتعالى berfirman kepadanya, “Keluarlah dan mudah-mudahan kamu tolong ayahmu”.

Tetapi bila lahir anak perempuan, Allah سبحانه وتعالى berfirman kepadanya, Keluarlah dan Aku Yang menolong ayahmu.

اللهم صل على سيدنا محمد

Inilah Barakah anak sulung perempuan. Oleh sebab itulah, menjadi suatu keharusan bagi umat muslim untuk selalu bersyukur ketika memiliki anak, baik itu perempuan maupun laki-laki. Sebab, semua yang dilahirkan oleh Allah SWT ke dunia ini adalah berdasarkan kehendak-Nya.

***

Murobbi ad-Da'ie Ila Allah al-Fadhil al-Ustaz Sheikh Abdullah bin Muhammad Bin Salim Al Jahaf حفظه الله تعالى .